(materiał archiwalny)
Tutoring wychowawczy zapoczątowany został jeszcze w Gimnazjum nr 28 we Wrocławiu
po przekształceniu w Szkołę Podstawową nr 14 staramy się te idee nadal kontynuować
Tutoring jest metodą edukacji zindywidualizowanej, która opiera się na bezpośrednim spotkaniu tutora z uczniem. Wzmacnia poszukiwania ucznia, któremu towarzyszy tutor: nauczyciel, który służy radą i potrafi umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Istotne są tu osobiste racje budowane przez rozmowy, nieformalne spotkania, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie.
Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju oraz zmotywowanie go do stałego doskonalenia.
Istotą tutoringu są indywidualne spotkania podczas których w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi tutor pracuje z podopiecznym. Wspiera go w procesie uczenia się w wybranym obszarze wiedzy, pomaga rozwinąć umiejętność samodzielnego jej zdobywania oraz pogłębić sztukę maksymalnego korzystania z własnych talentów. Potrzeba na to czasu, uwagi i regularności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych.
Praca tutora jest procesem składającym się z czterech wyraźnych etapów: poznania podopiecznego (budowanie dobrych relacji), planowania rozwoju, realizacji planów i oceny rezultatów. Zakłada się, że tutor pracuje z podopiecznym w trzyletnim cyklu kształcenia.
Być tutorem to słuchać-wspierać rozumieć:
- cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania)
- rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem
- porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji
- pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami
- zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości
- pomoc i wsparcie.
Wartość, specyfika tutoringu:
- motywuje ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspiera go w jego planowaniu
- pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem
- pomaga rozwinąć potrzebne kompetencje osobiste i naukowe
- pomaga czerpać satysfakcję z tego, co robi uczeń
- buduje więzi, wspólnotę szkolną
Opis innowacji pedagogicznej:
Tutoring skierowany w swoim zadaniu opiekuńczo-wychowawczym na każdego ucznia z osobna. Zespołem klasowym opiekuje się trzech nauczycieli – tutorów, którzy poświęcając czas każdemu uczniowi z osobna. Tutorzy i wychowawca pracują indywidualnie z uczniami ale razem bardzo mocno współpracują.
Czas bezpośredniej pracy z uczniem określony jest w uśrednieniu na 1,5 godziny miesięcznie. Tutor spotyka się z uczniem na jednym spotkaniu dłuższym (ok. 30-45 min raz w miesiącu) i na cotygodniowych krótkich, nieformalnych spotkaniach
np. w czasie przerwy.